Saturday, February 16, 2013

Kata Siapa Lelaki tak pernah Menangis????



>>Kata Siapa Lelaki tak pernah Menangis?<< 

Kadang- kadang jiwa dan hatinya lebih halus dari wanita, tersembunyi di balik kegagahan wajahnya. Mungkin ia tak pernah menampakan air mata itu...

Tapi yakinlah di saat kita tidak tahu, dijejak dia berangkat kerja atau dalam duduk tafakur setelah solatnya,kadang air mata itu tumpah. Kerana akal mendominasi jiwanya maka yang kita temukan hanya ketegaran, tapi cuba kita tengok matanya setelah ia solat tahajud dikala malam, ada kilatan cahaya embun yang menitis dalam ketegaran, atau ketika dia tertunduk letih setelah berjam-jam mencari nafkah …


Lihat sejenak mata itu, maka mata adalah cermin jiwa… Maka menangislah Umar bin Khattab
ketika mengetahui ada rakyatnya yang kelaparan, sementara kita tahu, bagaimana tegasnya lelaki ini,tapi air matanya pun tumpah ….. Inilah Lelaki, suami yang Allah menatapnya dengan kerinduan..


Merekalah Lelaki Soleh yang menumpahkan air matanya secara lisan dan hatinya berdoa… “Ya Rabbana, berikanlah kebaikan untuk Isteri dan anak-anakku kelak …..


Jadikanlah Mereka semua Kesenanganku di Surga-Mu yang Indah …..
” Inilah Lelaki dan Suami Soleh idaman bidadari tak hanya bidadari bumi tapi juga Bidadari Surga, yang mengintip Menanti. 




No comments:

Post a Comment